Liska Zoltán

Szerző: Barotai Imre | 2012. február 18. 15:02:27 

A Barotai családban 9 gyermek született, Kispest-Wekerletelepen nevelődtünk. két kisgyermeket pici korában szólított magához a Teremtő, a többi hét a családi otthonban nevelődtünk. Édesapánk egy vasutas keresetéből éltünk, mert Édesanyánk szinte évenként hozott a világra ujabb testvért. A 30-as és 40-es években a mult évszázadban sajátségos családi otthont alakított édesanyánk, ahol az egymáshoz való alkalmazkodást, a vallásos lelkületet szinte az anyatejjel szívtuk magunkba. 4 fiu és 3 lány volt a gyermekek száma. A legidősebb fiu György a budapesti Piaristák gimnáziumába került. És onnan 2-ik évben beiratta édesanyánk a Széchenyi gimnáziumba, mert megtudta, hogy ott van egy remek hittanár: Liska Zoltán atya. Azután a következő fiúk is odakerültek a keze alá. Miatta ültem a klaviatura mellé, mert egyik iskolatársam kérte, hogy sorolljam a jó papok közé az Atyát, Nagyon megörültem, hogy most 80 évemmel a hátam mögött el tudom mondani írásban, az áldott emlékű hittanárunkról azt, amit tapasztaltunk az ő közelében. A családunkból a 4 fiu küzül 3 fiu pap lett. Ebből az állami gimnáziumból 25 diákot ajándékozott meg Jézus a papi hivatással. Ezek után nem kell sokat magyaráznom, milyen hatással volt a diákokra Liska atya személye. A mindenkori keresztény életre nevelt bennünket. Többeket lebeszél arról, hogy pap legyen, mert éles szemével észrevette, hogy más hivatást szánt nekik a jó Isten. De akik keze alól papok lettünk, vittük magunkkal Őt, aki példaképünk volt és maradt. 1948-ig engedték hittanárként működni. Az állam eltiltotta az ifjúságtól. Ekkor Mindszenty biboros értékelve a nagy nevelőnek múltját, kinevezte a papi hivatások gondozásának műve igazgatójának. És a Vártemplom káplánjaként a Lant u. 2 . sz alatt édesanyjával élt. Odajártunk, mert ráéreztünk arra, hogy szeret bennünket, és javunkat akarja. Tiszta, becsületes, életre nevelt bennünket. Pedig számonkérte a tanulást, a szülők iránti magatartást, a beszéd fegyelmezettségét. Csak egy emlékezetes eseményt irok le. I. gimnazisták voltunk, amikor a folyosón sétálva az atya meghallotta egyik fiúnak elejtett szavát. A csúnya beszédet és a hazugságot mindig keményen büntette. A fiu kétértelmű viccet mondott, és azon minketten a társával nevettek. - A következő hittanórán kihivta az óra kezdetén elmondott imádság után a katedrához. "Mit mondtál a társadnak a folyósón?" - A fiu hallgat. - Az Atya csak annyit mondott: "Ugye olyan rondát mondtál, amit most a többiek előtt nem mersz kimondani?" - A fiu hallgat. Atya: Az ilyen bezédért mit érdemelsz? - "Két botot - váladszolta. Atya: "Elvállalod?" - A fiu ránézett a botra, és megrázta a fejét. - Atya: Jó! Akkor menj a helyedre. Két lépés után visszafodult, és lehajolt a két botutésre. - Megcsíphette a bot, és könnyezett egész óra végéig. Óra végi ima után az Atya odament a fiuhoz, és rátette a kezét a vállára és megkérdezte: Szereted-e az Atyát? - A fiu felnézett könnyes szemekkel az Atyára: "Igen". - Atya: És akkor is szeretsz, amikor méltó büntetést kapsz? - Fiú: Akkor nem, de aztán megint. Ez a történet megmaradt bennem, mert jelen voltam. Következetes volt a nevelésben, igazságos a bűntetéskor, és a mindenkori szeretet vezette a pedagógiában. Lejegyezte: Barotai Imre


Örömmel olvastam dr. Tóth József emlékezését Zoltán Atyáról, az üldöztetés éveinek „Zoli Bácsijáról”. Magam nem voltam széchenyista diák, más iskolában kerültem tanítványai közé. Mindenben megerősítem, amit dr. Tóth József írásában olvashatunk, őket csak néhány gondolattal tudom kiegészíteni.

                                                                                         Bíró Péter írása

1941-től a Budapesti (Lónyay utcai) Református Gimnázium tanulója voltam. Az ott tanuló néhány katolikus gimnazista gyerek hitoktatását Zoltán Atya látta el óraadó hittanárként (emlékezetem szerint az 1944/45. tanév végéig).

A hitoktatás nála – ugyanúgy, mint a Széchenyi Gimnáziumban – egyben lelki gondozásunkat is jelentette. A szó szoros értelmében lelki atyánk is volt, aki egyenként törődött velünk. Nem csak „tanított”, hanem „nevelt” is minket, éppen a fejlődés idejében, amikor a legjobban rászorultunk. Rendszeresen látogatott otthonunkban, megismerkedett a szülőkkel, megbeszélte velük a szerinte szükséges teendőket. Amikor látogatásra jött, minden alkalommal megkérdezte: „Jó vagy?” Nem lehetett nem őszintén válaszolni. Akkor a következő lépés volt: „No, gyere gyónjál.” Átmentünk a másik szobába, meggyóntatott, és ellátott útravalóval.

A húsvéti készületben mi is elmentünk a Széchenyi Gimnáziumba, és részt vettünk a tornateremben általa tartott lelkigyakorlatokon és közös szentáldozáson a Rezső téri templomban. Csodálatos lelkigyakorlatos beszédeket tartott. Nem meglepő, hogy lelki gyermekei közül annyian vállalták a papi hivatást.

Fiatalon felismerte a cserkészet által kínált nevelő eszközöket. Cserkészvezető is volt. Cserkészei számára a kismarosi Morgó-patak völgyében, Kismaros közelében cserkészházat épített, ami alkalmas volt kisebb csoportok éjszakázására és együttlétére a vezetése mellett.
 

Az üldöztetés éveiben, amikor nagyon hamar megszüntették az iskolai hitoktatást, kinevezték „várkáplánnak” és „Zoli Bácsiként” kis csoportokban, titokban folytatta ifjúságnevelő tevékenységét, kockáztatva saját szabadságát. Korábbi lelki gyermekei, közöttük magam is, akkor már feleségemmel együtt, továbbra is felkeresték őt egy- egy beszélgetésre. Ő is meg-meglátogatott minket otthonunkban. Kérésünkre eskette, temette családtagjainkat, keresztelte gyermekeinket, élt velünk továbbra is.
 

Mikor már újra megelégelték áldásos működését, és Budapesttől távolabbra, Zebegénybe helyezték, valamelyest nehezült a kapcsolattartás, amihez egészségi állapotának romlása is hozzájárult. Utoljára már csak sírját tudtuk meglátogatni ott.

Örök hálával tartozom a Jó Istennek, hogy őt adta lelki atyámnak, éppen felnőtté válásom legnehezebb éveiben. Adja meg neki őt megillető méltó jutalmát az örök életben. Hazánknak, pedig sok ilyen ifjúságnevelő papot.

Requiescat in pacem!



Szerző: Gánóczy József | 2012. február 11. 09:22:07 

Nevelő- és lekiatyánk méltatása egy diáktársamtól:

Dr. Tóth Ferenc széchenyista öregdiák megemlékezése Liska Zoltán Atyáról

 A legnagyobb magyar, Gróf Széchenyi István nevét viselő egykori állami gimnáziumunknak számos kiváló tanára volt. Közülük is kiemelkedett nevelési eredményeivel hittan tanárunk, akit Atyának szólítottunk. Eleinte csak az Ő kívánságára, bátorítására, később egyre inkább szívből jövően. Nemcsak tanárunk volt, hanem lelkiatyánk és támaszunk is, diákéletünk problémáiban, ügyes-bajos dolgainkban. A kamaszvilág érzelmi viharaiban biztos kézzel kormányzott bennünket. Évente végiglátogatta mintegy kétszáz diákunk otthonát, hogy megismerje szüleinket, otthonunkat, nehézségeinket. Ezen a módon alaposabban tudta felmérni az ifjú gimnazistának, a jövő értelmiségének hiányosságait, hogy hatékonyabb módot ajánlhasson ezek pótlására. Kisebb kereseti lehetőségeket szerzett azoknak, akik erre rászorultak.

            1937-től 1948-ig tevékenykedett iskolánkban. Innen sok fiatalember indult el az egyházi oltár felé vezető úton. A kegyelem közvetítésében nyilván vezető szerepe volt. Olyan lelki gyermeke is akadt, akit lebeszélt erről a pályáról, mert az Ő többéves elemzése szerint, más elhivatottságot vélt felfedezni benne.

            E gimnázium tanulóinak nagy hányada polgári családok gyermeke volt. Gondja volt Neki és a többi tanár úrnak arra is, hogy e fiúk elsajátíthassák az értelmiségi vezetőktől elvárt magatartást és ismereteket. Például diákszínjátékokat rendezett, hogy megszokjuk „az ezerfejű cézárt”, a tömegek előtti szereplést, leküzdjük a lámpalázat, gyakoroljuk a retorika elemeit.

            Nekünk, városi gyerekeknek cserkészcsapatot szervezett, hogy mi is megismerhessük az erdők, mezők szépségeit, gyakorolhassuk a váratlan nehézségek leküzdését, majd élvezzük a siker örömét. A jövő vezetőjének a váratlan eseményeket pánikmentesen kell elviselnie, majd elhárításukhoz hideg fejjel kell módot találnia. A somogyi erdő közepén felvert sátortáborban is elvárta, hogy ebédhez ne meztelen felsőtesttel, hanem ingben üljünk le. Tartást adott! Az esti tábortűznél lelkesen énekeltük népünk szép dalait, táncoltuk táncait. Ő hívta fel figyelmünket a gregorián dallamok lid, frig, stb. skáláira, ezek eltérésére a korunkban szokásos dur és moll szerkezetekkel szemben. Ezzel is ajtót nyitott a zene csodájára.

            Szelíd módszereivel elérte, hogy a mi iskolánkban ismeretlen volt a tisztátalan beszéd és viccelődés. A más iskolákból hozzánk átkerült fiúkat mi, diákok szoktattuk le az ilyen stílusról. Tánciskolát szervezett, hogy elsajátítsuk a helyes viselkedést a lányokkal. A tiszta férfiúság szellemében elvárta, hogy a nőkben elsősorban a leendő édesanyákat láthassuk és tiszteljük, segítve, védve őket.

            A tornateremben Vele együtt recitáltuk a szentmise latin szövegét, a consecratio mondatainak kivételével. Átéltük ezen imák lelkiségét, szépségét. Hittanoktatása megismertette velünk egyházunk dogmáit és etikai elveit. Megtanultuk, hogy egy téma tárgyalását a fogalmak meghatározásával kell kezdenünk, a tételek kimondásával kell folytatnunk, majd logikus gondolatmenettel azt bebizonyítanunk, a már definiált fogalmak következetes alkalmazásával. Ez szöges ellentétben áll a ma oly gyakran olvasható következetlenségekkel, fogalomcsúsztatásokkal, logikai bakugrásokkal. Módszere begyakorlása hasznosnak bizonyult az egyetemi tanulmányainkban és a tudományos kutatómunkáinkban egyaránt. Mindezek mellett úgy vélem, hogy Ő a skolasztikus módszer és az anatéma fenyegetése helyett, inkább a misztika szívhez szóló kapcsolatteremtésével, személyes példamutatásával érte el a tanári és nevelői sikereit.

            Az elnyomás éveinek előkészítői 1948-ban megelégelték, hogy annyian választották az egyházi pályát egy állami gimnázium tanulói közül, és elhelyeztették az Atyát. Jóval később az iskolánkat is megszüntették. Talán ezért mert innen a sok gerinces, elveihez hűséges „civil” értelmiségi került ki. A széchenyista szellemre jellemző, hogy nemcsak római katolikus, hanem több protestáns, görögkeleti és zsidó iskolatársunk, felebarátunk is az oltár szolgálatát, lelkek vezetését választotta élethivatásául.

 

            Atyát új helyén, a Várnegyedben is felkerestük, ahol várkáplánként is tevékenykedett. Ott is megtalálta az utat az ifjú lelkekhez. Több ismerőstől is úgy tudom, hogy papi hivatása tudatosításában jelentős szerepe volt Atyának ebben az életszakaszában is. Ekkor már államosították az egyházi iskolákat, és megszüntették az iskolai hitoktatást. Atyát rendszeresen zaklatták tevékenységéért az erre a célra szervezett hatóságok. Mégis, közülünk többeknek továbbra is lelki vezetője maradt. Sokan elmondhatjuk: Ő képviselte az Anyaszentegyházat házasságkötésünkön, Ő keresztelte gyermekeinket.

            Pappá szentelése (1932) és 1937 között Nagymaroson volt káplán. Az akkori fiatalok több évtized távlatából is megilletődött hangon, hálás szívvel emlékeznek róla, a lelkükben hagyott mély nyomokról tanúskodva.

            1965-től Zebegényben tevékenykedett plébánosként. Elvitte ide idős és beteg édesanyját is, akit fiúi szeretettel gondozott. Első sikeres agyműtétje után, tréfásan „agyafúrt plébános”-nak nevezte magát. Állapota rosszabbodása miatt szükséges újabb műtétre már nem kerülhetett sor, mert a betegek szentségével megerősítve, a műtőasztalon adta vissza lelkét Teremtőnknek, operáció megkezdése előtti percekben. A Mindenható megkímélte a nagyszerű embert a további szenvedésektől. Halála (1971 június 15.) évfordulóján a zebegényi hívek felkeresik sírját a mai plébánosuk vezetésével.

            Talán szimbolikus jelentőségű, hogy a Rezső-téri templom, (ahol Atya 11 éven keresztül minden vasárnap diákmisét tartott), annak a neves Lechner építészdinasztia egy tagjának  az alkotása akitől Atya édesanyja származott.

            Csak a legnagyobb tisztelettel, elismeréssel tudunk szólani e nagy nevelőről, aki mesterfokon oldotta meg, virtuóz technikával minden pedagógus fő feladatát:

-         segített a tanítványokban feltárni a bennük rejlő tehetséget, talentumot;

-         megmutatta ennek helyes kamatoztatási módját;

-         élete példájával bizonyította, hogy örömforrássá tehetjük azt is, amit kötelező cselekednünk.

           

Szerző: Vermes László és felesége, Zsuzsa | 2010. április 24. 22:05:09

Legteljesebb mértékben egyetértünk azokkal, akik felemelik szavukat az Egyház és papjai védelmében, és tiltakoznak a média lejárató kampánya ellen! Leghatározottabban tiltakozunk az ellen, hogy néhány bűnössel azonosítsák az egész papságot, hogy vádjaikat kiterjesszék az Egyház egészére, és hogy vádaskodásukkal a Pápát is célba vegyék!

Egyetértünk a francia katolikus értelmiségiek tiltakozó levelével, és mindazzal, amit az általunk és környezetünk által is nagyra becsült ferences atya, Böjte Csaba tesz annak a túlnyomó többségnek a védelmében, akiket most a megtévedtek ügyének ürügyén vádolnak és elítélnek. Mi nem találkoztunk olyan pappal, aki bármilyen vonatkozásban "ferde hajlamú" lett volna, hanem csak olyanokkal, akik életük példájával is a tanításuk és az Egyház által képviselt erkölcsi értékek megvalósítói voltak. Pedig hetven feletti éveink során igen sok világi és szerzetes papot volt módunk megismerni, akikre nagy hálával és tisztelettel emlékszünk. Ezek közül is kiemelkednek a Budai Ciszter Gimnáziumban működő paptanárok, az akkori igazgató, Brisits Frigyes vezetésével, vagy a Krisztinavárosban a fiatalok lelki vezetőjeként szolgáló Liska Zoltán atya, vagy a felső-krisztinai templomban megismert lelkipásztorok: Greksa Ferenc, Haid Árpád, Gál Ferenc, akik a kötelező papi szolgálaton felül az ifjúság minden korosztályának nevelésében, oktatásában, a velük való rendszeres foglalkozással valóságos missziót teljesítettek a kommunista üldöztetés éveiben is.De meg kell emlékeznünk a piarista Pogány János tanár úrról, aki a Rákosi korszakban - titokban - hittanórákat adott nekünk. Említést érdemelnek a budai és az esztergomi ferences rendi atyák, különösen Hegedűs Kolos atya, valamint a Budakeszin megismert Németh László plébános úr, aki a legnehezebb időkben is sokat tett a városért (nemrég díszpolgárrá is választották), a katolikus oktatásért, kiemelten a Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium létrehozásáért, a domonkos nővérek rendházának létesítéséért, általában az itteni katolikusok lelki gondozásáért. Még további neveket is említhetnénk, de talán ennyi is elég annak igazolására, milyen sok jó és elismerésre méltó lelkipásztor működik az Egyház és a hívek szolgálatában. Reméljük, hogy még sokan elmondják kedvező tapasztalataikat, és ennek nyomán ez lesz az általános vélemény a katolikus papság megítélésében.

Imádkozzunk sokat a jó papokért, de a megtévedtekért is, - az ítéletet pedig bízzuk Istenre.   

Szabadon terjeszthető és másolható  - No Copyright                                                                       Powered by megaweb